Foredrag om Berlin-murens fall + tur-presentasjon

Publisert av RH Nettredaktør den 31.07.19. Oppdatert 26.08.22.

Velkommen til interessant foredrag på Historielagets Hus, Skedsmo, torsdag 22. august 2019 kl. 19:00! Romerike Historielag og Elbelandtours/Yngve Leonhardsen arrangerer historiske turer til bl.a. Sachsen. To vellykkede turer dit hittil i år, og til høsten arrangeres ny tur. I høst er det også 30 år siden Berlin-murens fall, og Yngve holder foredrag om denne dramatiske perioden i Tyskland samt presenterer turen «Sachsen og Norge - historiske forbindelser».

I foredraget «Tretti år siden Berlin-murens fall. Hva skjedde i Øst-Tyskland høsten 1989?» tar Yngve Leonhardsen for seg de viktige hendelsene i Sachsen denne begivenhetsrike høsten. Med fokus på Leipzig og Dresden forteller han hvordan Stasi ble satt til veggs, og hvordan demonstrantene mot alle odds lyktes i å gjennomføre den første «fredelige» revolusjonen i tysk og europeisk historie.

Demonstrasjoner ved Berlin-murens fall, Leipzig. Fra Bundesarkiv.  Demonstrasjoner ved Berlin-murens fall, Leipzig. Fra Bundesarkiv.

Ny tur. 28. okt. – 4. nov. tilbyr Yngve ny tur til Sachsen, denne gang med et litt forandret program.  Flere er allerede påmeldt til turen, så vær rask. Påmeldingsfrist 31. august 2019. Vi tar også imot påmelding etter møtet. Les mer om denne turen nedenfor.

Høstbilde fra Sachsen

Yngve Leonhardsen, opprinnelig fra Nes, er bosatt i Dresden og har lang fartstid som frilansjournalist. Han har skrevet en rekke saker om historiske temaer fra Tyskland og Sentral-Europa. Nå arrangerer Yngve turer i sin del av Tyskland for norske lag og foreninger.
De to turene han i vår arrangerte for Romerike Historielag ble raskt fulltegnet, og deltakerne var meget godt fornøyd. Et par sitater fra spørreundersøkelsen etter turen: «Synes både reisemål, turoperatør og guiding var topp.» «Flott tur med flott guide til flotte steder!»  😊

Det planlegges også en tur til Tsjekkia i mai 2020. Se tidligere informasjon

Sachsen-tur_28okt-4nov-2019.pdf