Om vin- og vandreturen til Tyskland i sept. 2022

Publisert av RH Nettredaktør den 02.09.21. Oppdatert 25.08.22.

I fjor høst annonserte vi en fem-dagers tur til et av Tysklands vinområder i Sachsen-Anhalt - med hotellbase i Naumburg. Turdatoer blir mandag 19. - fredag 23. september, med litt kortere opphold i Naumburg enn først angitt, og ca. to dager i Berlin med omvisning i tillegg. Det er noen ledige plasser på turen, og påmeldingsfrist er 15. mai 2022.

Arrangør er Yngve Leonhardsen, som har arrangert flere turer for Romerike Historielag tidligere; våren 2019 var det Sachsen-tur, med stor oppslutning, og Tsjekkia-turen nå i mai er også fulltegnet. Se gjerne hans hjemmeside, Facebook og Instagram.

Tirsdag 22. mars holdt Yngve foredraget «Klosteret - hjørnestein i middelalderens næringsliv» for en fullsatt sal på Historielagets Hus, og med litt info om Tysklandsturen etterpå.

Kart over Saale-Unstrut-området

Sachsen-Anhalt  Tysklandskart

Dette området har navn etter elvene Saale og Unstrut, og ligger fint til helt sør i Sachsen-Anhalt. Selv om regionen kanskje er mindre kjent enn andre vindistrikter i Tyskland, er området fullt av historie, viktige kulturminner og fremragende viner!

Vin og vandring
. Turen på fem dager er en god blanding av vin, mosjon og historie. På programmet står gåturer i lett terreng og passe tempo, underlaget er jevn og fin sti, med litt asfalt og brostein ved start og mål. Lengde: Ca. 3-7 km. Turen passer med andre ord helt fint for normale turgåere. Det blir vinsmakinger hver dag, ute på vingårder og i stemningsfulle omgivelser.

Naumburg. Hotellbasen på turen ligger i Naumburg. Med en intakt bykjerne, en katedral på verdensarv-listen, et praktfullt orgel fra Johann Sebastian Bachs tid og Friedrich Nietzsche som stor sønn byr Naumburg på mange severdigheter.  Byen har Tysklands eldste trikker i regulær drift.

Naumburg  Oversiktskart Naumburg
Naumburg

Bad Kösen, Dornburg og Neuenburg. Vi besøker også den lille kurbyen Bad Kösen, og får omvisning på det intakte graderverket fra 1700-tallet. Det blir utflukt til slotts-ensemblet Dornburg samt en liten orgel-konsert i Naumburg. På en av vandringene kommer vi til et forhenværende kloster-område, som nå huser en kjent internatskole. Vi får også oppleve middelalderborgen Neuenburg, som troner over Unstrut-dalen.

Neuenburg

Berlin - Riksdagsbygningen og Brandenburger Tor
Brandenburger Tor, Berlin
Brandenburger Tor

På torsdag ettermiddag blir det en tur langs elven Spree bort til Riksdagsbygningen og Brandenburger Tor, med litt orientering om tysk politikk før og nå. Dagen etter går vi tur langs noen utvalgte avsnitt av Berlin-muren, også bort til Bornholmer Strasse, der muren brast 9. november 1989. Det blir to-tre etapper med T-bane imellom og lunsj underveis.

På ettermiddagen blir det hjemreise fra Berlin Brandenburg.

Yngve Leonhardsen, som bor i Dresden, har spesialisert seg på denne delen av Tyskland og kjenner Saale-Unstrut-området veldig godt. Sammen med tyske Annett, som er guide i Naumburg og med oss på vandringene, skal han holde godt styr på alle deltakere.

Pris (per person i dobbeltrom v/15 deltakere):  kr 13 900.
Enkeltromstillegg: kr 1 650.

Se detaljert program vedlagt.

Påmeldingsfrist er 15. mai 2022, men alle interesserte bes melde sin interesse i god tid før det. Påmelding til Lillian Mobæk på e-post.

2022-09_turprogram_vin-vandring-Berlin.pdf